چگونه در کمترین زمان نحوه انجام انواع حرکات پس از خرید اسکیت کفشی را بیاموزیم؟

اسکیت یکی از ورزش هایی است که مورد استقبال تعداد زیادی از جوانان میباشد. از این رو طیف سنی وسیعی که از کودک گرفته تا نوجوانان و بزرگسالان وارد این حیطه ورزشی میشوند. ابداع اولیه اسکیت به قرن چهاردهم میلادی باز میگردد اما از زمان فراگیر شدن این ورزش زمان زیادی نمیگذرد. فرد مبتدی پس از تهیه کفش اسکیت و یادگیری نحوه ایستادن و حرکت کردن، شروع به انجام حرکات خاص با اسکیت میکند که برخی از این حرکات کاربرد نمایشی دارند.

بیشتر بخوانید: مراحل شستشوی کفش اسکیت

گام به گام مراحل انجام انواع حرکات پس از خرید اسکیت کفشی

تقریبا مهمترین اصلی که در تمامی این حرکات مطرح میباشد بحث تعادل میباشد. ممکن است در ابتدا شروع این حرکات دچار عدم تعادل و گاها زمین خوردگی نیز شویم اما این موضوع به مرور زمان و با تمرین و تجربه بهبود میابد. برخی از این حرکات مانند چرخش و کاهش سرعت از موارد کاربردی هنگام حرکت با اسکیت کفشی میباشد و برخی دیگر مانند دوچرخ صرفا جنبه نمایشی داشته و کاربرد خاصی در حین حرکت ندارند.


حرکات کاهش سرعت

کاهش سرعت در هنگام اسکیت سواری یکی از مهمترین مواردیست که هر اسکیت سواری باید برای کنترل سرعت و ایمنی آن را یاد بگیرد. برای این موضوع دو راهکار اصلی و چندین راهکار فرعی وجود دارد که برای خلاصه شدن مطلب فقط به موارد اصلی اشاره میکنیم. تقریبا در تمامی کفش های اسکیت و در یکی از لنگه های کفش ترمزی در عقب کفش و پشت چرخ آخر تعبیه شده است که اسکیت سوار میتواند با بالا آوردن نوک پا در حالی که چرخ های انتهایی هنوز روی زمان هستند موجب ایجاد اصطکاک بین ترمز و زمین شده و از سرعت اسکیت سوار بکاهد.

محصول پیشنهادی : اسکیت برد دیسپلی

مورد دوم که به آن حرکت T-stop میگویند، به این صورت اسکیت سوار یکی از پا های خود را ثابت و بدون خم کردن زانو نگه داشته (ترجیحا پایی که تعادل بیشتری دارد) و پای دیگر خود را در عقب و با زاویه نود درجه و عمود بر پای دیگر بر روی زمین میکشد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اسکیت مناسب برای کودکان و بزرگسال 


چرخیدن دایره ای یا U-Turn

یکی از حرکاتی که عمدتا کاربرد نمایشی داشته و گاهی نیز برای توقف به کار میرود چرخش دایره ای میباشد. این حرکت به این صورت میباشد که اسکیت سوار پا های خود را در یک راستا و در جهت مخالف هم با زاویه ای کمتر از 180 درجه باز میکند و این موضوع موجب چرخش اسکیت سوار به دور یک نقطه و یا یکی محور میگردد.


کراس اور

کراس اور نیز یکی از حرکات نمایشی میباشد. این حرکت با قرار دادن جفت با در راستای یک خط صاف به صورتی که یک پا عقبتر از پای دیگر اما در یک خط قرار گیرد. سپس پا ها در این حالت شروع به حرکات مارپیچی میکنند. در برخی موارد نیز جای پا ها در هنگام حرکات مارپیچ عوض شده و تغییر میکند.

چرخش 180

یکی از حرکاتی که هم کاربردی بوده و هم در برخی موارد به عنوان حرکت نمایشی تلقی میگردد. انجام این حرکت توسط افراد مختلف متفاوت بوده، اما به صورت استاندارد اینگنه است که پا ها به اندازه عرض شانه درهنگام حرکت باز میشوند و موازی هم قرار میگیرند. سپس در کمتر از یک ثانیه با یک پرش کوچک و بلند شدن جفت پا از زمین شروع به چرخش کرده و دقیقا در راستای مخالف به زمین مینشیند. 

بک ضربدری

این حرکت پس چرخش 180 درجه انجام میگیرد به طوری که پس از حرکت رو به پشت، جهت پا ها به صورت مداوم به وصورت هفت و هشت شروع به نوسان میکند. این حرکت بیشتر جنبه نمایشی دارد.

بیشتر بخوانید: کدام برند اسکیت بهتر است ؟

دو چرخ

این حرکت نیز مانند حرکت بالا بیشتر جنبه نمایشی دارد. دوچرخ جزو حرکاتی بوده که چندین حالت داشته و نیاز به تعادل و مهارت بالایی برای انجام این حرکت میباشد. دوچرخ در یک حالت ممکن است به صورت ایستادن روی چرخ های جلو در هر لنگه به صورت همزمان باشد. در حالتی دیگر پا ها در یک خط صاف قرار گرفته و تنها چرخ عقب پای جلو و چرخ جلوی پای عقب روی زمین میماند.


ایمنی هنگام اجرای حرکت با اسکیت کفشی

از مهمترین نکاتی که باید در انتهای این مطلب به آن ها اشاره کنیم، بحث داشتن مربی ، ایمنی و تمرین مداوم میباشد. دقت کنید که با وجود توضیحات کامل حرکات در این مطلب، همواره توصیه به کمک گرفتن و دریافت مشاوره از یک مربی ماهر و خبره جهت انجام صحیح و کم خطر حرکات یاد شده میگردد. مربی حرفه ای توانایی شناسایی نقاط ضعف هنگام اجرای یک حرکت را داشته و با اصلاح آن در ورزشکار، او را از خطرات احتمالی و آسیب های ورزشی دور میکند. 

محصول پیشنهادی : اسکیت برد المنت

یکی از نکاتی که باید به آن دقت داشت بحث ایمنی در هنگام انجام انواع حرکات پس از خرید اسکیت کفشی میباشد. اکیدا توصیه میگردد تا در هنگام اجرای تمامی حرکات از تجهیزات ایمنی مناسب مانند کلاه ایمنی استاندارد، دستکش، و زانو بند استفاده گردد. از دیگر فاکتور های ایمنی محل اجرای حرکات میباشد که نه تنها زمین مناسب برای اسکیت سواری مهم میباشد بلکه ایمن بودن محیط نیز از شروط مهم دیگر میباشد که میتوان به نزدیک نبودن به پرتگاه، صاف بودن زمین و نداشتن شیب، و عدم تردد وسایل نقلیه اشاره کرد.

در انتها باید ذکر کرد که یادگیری اسکیت نیز مانند رانندگی و دوچرخه سواری نیازمند مهارت و زمان میباشد. داشتن تمرین مداوم، نا امید نشدن از شکست های اولیه، و داشتن طرز تفکر یادگیری از مهمترین مواردیست که هنگام یادگیری اسکیت باید به آن اشاره کرد، زیرا در برخی موارد دیده شده که فرد داوطلب پس از چندین زمین خوردن و یا عدم توانایی در انجام حرکات نا امید شده و از ادامه دادن منصرف میگردد.