امروزه فعالیتهای ورزشي فضای باز مانند کمپینگ ، پیاده روی و کوهنوردی روز به روز محبوب تر می شود.

خريد چادر كوهنوردي مناسب یکی از تجهیزات ضروری كمپينگ و كوهنوردي است و همواره براي انتخاب چادر مناسب با توجه به نياز ما مدلهاي متنوع چادرهاي كوهنوردي در بازار موجود ميباشد.

بنابراین چگونه چادر كمپينگ و كوهنوردي مناسب را انتخاب کنیم؟ چادرها برای خواب ، استراحت ، باد ، باران و برف در خارج از منزل استفاده می شوند! اگر هنوز نمی توانید چادر مناسب را انتخاب کنید ، اجازه دهید ما به شما کمک کنیم!

انواع چادر کوهنوردی 

تقسيم بندي چادرها بر اساس :

  1. سايز
  2. فصل
  3. شكل ظاهري

سايز چادر

به طور کلی ، چادرهاي مسافرتي و كوهنوردي با ظرفیت مشخص می شوند. هرچه چادر بزرگتر نباشد ، بهتر است. اگر تنها سفر می کنید ، می توانید چادری را انتخاب کنید که 1-2 نفر را در خود جای دهد. هرچه چادر بزرگتر باشد ، حجم نسبی ، وزن و ساختار بزرگتر است.  انتخاب یک چادر كوهنوردي با اندازه مناسب برای سفر ضروری است.

اگر برنامه شما یک کمپینگ با کوله پشتی است ، می توانید یک چادر با میانگین وزن 2 كيلوگرم با هر بودجه اي كه داريد انتخاب کنید ، در غیر این صورت ، بار خاصی را برای سفر به همراه خواهد داشت. وزن چادر برای کمپینگ با ماشین چندان مهم نیست.

فصل مورد استفاده چادر

درزمان خريد چادر كوهنوردي توجه به فصل زمان استفادهاز چادر از اهميت بالايي برخوردار است.

به طور كلي چادرهاي كمپينگ و كوهنوردي از نظر قابليت استفاده در فصلها به 3دسته تقسيم مي شوند.

  1. چادرهاي كوهنوردي 3 فصل
  2. چادرهاي كوهنوردي 4 فصل
  3. چادرهاي كوهنوردي آلپاين ( ارتفاع )


چادرهاي 3 فصل :

چادرهای سه فصل مناسب فصلهاي بهار ، تابستان و پاییز ميباشند. چادرهای سه فصل یکی از محبوب ترین چادرها هستند. معمولاً چادرهای سه فصل دارای وزن سبک ، حمل آسان و عملکردهای اولیه ضد باد و ضد آب هستند. آنها همچنین می توانند با آب و هوای سرد معمولی سازگار شوند و برای اطراف شهرها مناسب هستند. از چادرهاي 3 فصل مي توانيد در ساحل یا مکانهایی با ارتفاع متوسط استفاده کنید.خريد چادر كوهنوردي سه فصل مناسبترين گزينه براي كساني است كه ورزش كوهنوردي را به صورت فصلي و تفريحي انجام ميدهند

چادرهاي 4 فصل :

چادرهای چهار فصل به خوبی می توانند انواع آب و هوای سرد و آلپی را تحمل کنند. اما به طور نسبی ، وزن سنگین تر است ، براکت ها بیشتر هستند ، و حمل آن سختتر است و نياز به آمادگي جسماني بالايي دارد و به كوهنوردان حرفه اي توصيه ميشود

چادرهاي كوهنوردي آلپاين :

همانطور كه از نام چادر مشخص هست مناسب بودن اين چادر آلپاين ،در ارتفاعات و آب و هواي طوفاني و برفگير است و قیمت آن در مقايسه با چادرهاي مسافرتي و كوهنوردي گران تر است ، که برای استفاده در آب و هوای معمولی مناسب نیست. مناسب برای استفاده در مکان هایی با آب و هوای طوفانی مانند ارتفاع زیاد ، باد شدید و برف.

شکل ظاهری چادر كوهنوردي

اشکال مختلفی از چادرهاي كوهنوردي و كمپينگ وجود دارد که عموماً تقسیم می شوند به

  1. چادرهای مثلثی
  2. چادرهای گرد
  3. چادرهای 6 ضلعی
  4. چادرهای تونلی

چادرهای مثلثی : ساختارهای عمدتاً دو لایه ، با تیرک های فلزی به عنوان تکیه گاه در جلو و عقب ، و یک تیر عرضی در قاب وسط برای حمایت از چادر داخلی و نصب چادر خارجی.حمایت پیچیده تری نسبت به دیگر چادرها دارند ، اما مقاومت در برابر باد و گرمایش نسبتاً خوبی دارند.این رایج ترین سبک چادر در روزهای ابتدایی فعالیت کوهنوردی است و مناسب برای سفرهای کوهنوردی می باشد.قيمت چادر كوهنوردي مثلثي نسبت به مدلهاي ديگر ارزانتر است

چادرهای گرد : از پشتیبانی دو قطبی متقاطع استفاده می کنند ، جدا کردن و جمع آوری آن آسان است و وزن آن بسیار سبک است ، حمل آن بسیار راحت است ، اما فضا نسبتاً کوچک است ، در حال حاضر محبوب ترین در بازار است ، مناسب برای سفرهای تفریحی.

چادرهای 6 ضلعی : چادرهای شش ضلعی دارای پشتیبانی متقاطع سه قطبی یا چهار قطبی هستند و برخی نیز از طرح شش قطبی استفاده می کنند که به ثبات چادر کمک بیشتری می کند.این یک سبک معمول از چادرهای "نوع آلپی" است که برای سفرهای کوهستانی مناسب است.

چادرهای تونلی : به شکل قایقی می باشند که وارونه شده است و به دو روش پشتیبانی دو قطبی و سه قطبی تقسیم می شود.عموما وسط این چادرها اتاق خواب تعبیه شده و دو سر آن چادرهای سالن است.در طراحی چادرهای تونلی به خط جریان باد توجه بیشتری شده است. همچنین این چادرها یکی از متداول ترین نوع های رایج چادر است.

راحتی چادر كوهنوردي وكمپينگ

برای راحتی ، فقط چادر كوهنوردي بزرگتر بهتر نیست ، البته يك چادر مناسب نمی تواند خیلی کوچک باشد ، و بايستي استفاده کامل از فضای چادر بهترین شكل و به راحتي انجام بشه.

از موارد مهم براي راحتي چادر كوهنوردي و كمپينگ تهویه هواي چادر بر راحتی بيشتر كوهنورد تأثیر می گذارد.عملکرد تهویه هواي چادر كمپينگ بسیار مهم است.چادرهای با تهویه ضعیف بسیار مرطوب خواهند بود و بخار آب نمی تواند به موقع تخلیه شود و ماندن در چادر بسیار ناراحت کننده خواهد بود.چادرهای دو لایه تهویه بهتری دارند و برخی از چادرها با دریچه تهویه طراحی شده اند.

اگر با افراد زیادی سفر می کنید ، چادری را انتخاب کنید که درهای آن دو طرف یا جلو باشد و استفاده از آن راحت تر خواهد بود.

دوام چادرهاي كوهنوردي و كمپينگ

هنگامی که چادرها به درستی مورد استفاده قرار می گیرند ، عموماً می توان برای مدت طولانی از آنها استفاده کرد.برای مثال می توانید یک زیر انداز بخرید و آن را زیر چادر قرار دهید تا از کف چادر محافظت کنید.

پوشش سطح ، ضخامت و نحوه اتصال چادر نیز بر دوام آن تأثیر می گذارد.پوشش چادر به طور کلی شامل نایلون و پارچه آکسفورد است.پوشش نایلونی سبک هستند و برای سفرهای کوتاه مناسب هستند.پارچه آکسفورد ضخیم تر و سنگین تر است و برای سفرهای کمپینگ و سفرهای خانوادگی مناسب است.

پوشش پارچه بیرونی نیز بر دوام آن تأثیر می گذارد.مانند روکش PVC و روکش PU که روکش PVC ضد آب تر است ، اما در زمستان سفت می شود و شکننده می شود ، مستعد چین خوردگی و شکستن است ، اما قیمت آن کمتر است.پوشش PU می تواند از کاستی های PVC جلوگیری کند و اثر ضد آب نیز مناسب است.

پوشش داخلی به طور کلی پارچه نخی و نایلون است.پارچه نخی نفوذ پذیری هوای بهتری دارد ، اما اگر خوب خشک نشود ، پارچه نخی به راحتی خراب می شود ، در حالی که نایلون به راحتی خشک می شود و خرابی آن آسان نیست.

پوشش زیر نیز به PVC و PE تقسیم می شوند ، پوشش زیر عمدتا ضد آب ، ضد رطوبت و ضد گرد و غبار در نظر گرفته می شوند.PVC ارزان است ، اما دوام ندارد ، به ویژه در زمستان.مواد PE از همه نظر عالی هستند ، اما قیمت آنها نیز بالاتر است.

در درز بندی ها ، معمولاً چسب پرس و دوخت نخ وجود دارد.چسب پرس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ، قیمت آن پایین است ، اما دوام ندارد و بعد از مدت ها از بین می رود.لازم است مرتباً سطح چسبی را تمیز نگهدارید.عملکرد دوخت انبساط از همه لحاظ بهتر از لاستیک است و البته قیمت آن نیز بالاتر است.

قابلیت حمل چادر كوهنوردي

امروزه چادرها سبک و بادوام هستند و چادرهای حدود 4 نفره را می توان با یک کوله پشتی حمل کرد.همچنین مونتاژ آن بسیار راحت است. می توان آن را در عرض 5 دقیقه برپا کرد.

برای ایمنی و دوام بهتر ، می توانید چادركوهنوردي را از برند بهتر انتخاب کنید.یک مارک خوب به معنی کیفیت بهتر و خدمات پس از فروش بهتر است.

نتیجه گیری براي انتخاب چادر كوهنوردي مناسب

 هنگام خريد چادر كوهنوردي، مهمترین چیز این است که مناسب شما باشد.با توجه به محیط استفاده ، تعداد افراد ، قابلیت حمل ، راحتی ، دوام و ... می توانید انتخاب کنید که کدام چادر برای استفاده شما مناسب تر است.

تمام سعي ما در فروشگاه اسپرت رول معرفي كامل مشخصات،قيمت و خريد ارزان چادرهاي كوهنوردي و كمپينگ به شما همراهان اسپرت رول ميباشد، همچنين براي مشاوره خريد چادر كوهنوردي و كمپينگ مناسب ميتوانيد با همكاران ما از طريق تماس و واتساپ در ارتباط باشيد