پس از خرید کفش اسکیت، چگونه اسکیت سواری کنیم؟

قبل از شروع، لازم است بدانید اسکیت سواری در کنار ورزش های دیگری مانند شنا، ورزش های رزمی، و فوتبال یکی از ورزش های مورد علاقه برای کودکان، نوجوانان، و جوانان است. تقریبا برای انجام درست و اصولی هر ورزشی نیاز به وسایل و اکسسوری های مناسب و استاندارد میباشد. ورزش اسکیت هم از این قاعده مستثنا نیست

 

و برای انجام درست و اصولی این ورزش نیز به وسایل و لوازم صحیح استاندارد تهیه کنید که از این وسایل میتوان به کفش اسکیت استاندارد و ماسب برای پای اسکیت سوار، کلاه ایمنی برای حفاظت سر از خطرات احتمالی، زانو بند آرنج بند و مچ بند برای حافظت از مفاصل در هنگام زمین خوردگی های احتمالی، جوراب مناسب و ساق بلند برای اسکیت اشاره نمود. اما مهمترین وسیله برای اسکیت سواری، کفش های مناسب و استاندارد میباشد. پیشنهاد میشود برای تهیه کفش های اسکیت خود، از برند های معتبر و دارای استاندارد های لازم استفاده نمایید.پس از پوشیدن صحیح کفش اسکیت، و یادگیری حرکات ابتدایی با استفاده از کمک هایی مانند دیوار و یا میله، حال نوبت به شروع کردن به حرکت بدون کمک میله و دیوار میرسد.


بیشتر بخوانید: کدام برند اسکیت بهتر است ؟

مراحل و روش های اسکیت سواری

پس از یادگیری حرکات ابتدایی اسکیت و همچنین حفظ تعادل به صورت پایدار و مداوم نوبت به حرکت کردن و افزایش سرعت میرسد. از مهمترین مهارت هایی که هر اسکیت سواری باید آن را به خوبی بیاموزد و یادبگیرد بحث افزایش سرعت، تغییر جهت و کاهش سرعت میباشد.

برای حفظ ایمنی شما عزیزان توصیه اکید به تمرین و اجرای حرکات در پیست و ها زمین مناسب و در حضور مربیان مجرب و حرفه ای داریم، زیرا در صورت عدم تمرین در مکان های مناسب و عدم نظارت صحیح جهت تصحیح حرکات توسط مربیان حرفه ای، میتواند همان خطراتی را به شما ایجاد میکند که استفاده از یک کفش اسکیت غیر استاندارد برای شما بوجود میاورد. 


شروع به حرکت و افزایش سرعت

قبل از حرکت کردن همواره از استاندارد بودن زمین تمرین خود اطمینان داشته باشید. زمین استاندارد برای تمرین اسکیت چندین ویژگی بارز مانند مسطح بودن و نداشتن شیب، صاف بودن و نداشتن پستی و بلندی در زمین، همچنین خشک بودن زمین داشته باشد. یکی از اتفاقات رایج هنگام خیس بودن زمین تمرین برای اسکیت سواران، سر خوردگی و زمین خوردگی میباشد که میتواند آسیب هایی را برای ورزشکار به دنبال داشته باشد.

حال که هنگام حرکت کردن رسیده است باید ابتدا تعادل خود را در وضعیت ایستاده حفظ کرده و پا های خود را به حالت عدد هفت نگه دارید. سپس برای شروع حرکت یکی از پا های خود را به صورت مایل و رو به عقب فشار آورده و به سمت جلو حرکت کنید. برای اینکار میتوانید از پای دیگر خود به عنوان ستون و تکیه گاه استفاده کنید. پس از اینکه از حالت سکون خارج شدید و حرکت کردید، برای افزایش سرعت میتوانید به صورت متناوب از هر کدام از پا های خود را با کمی زاویه به زمین فشار داده و سرعت خود را زیاد کنید. در همین حین پای دیگر خود را در راستای حرکت نگه داشته تا شما از مسیر خود منحرف نشوید.


بیشتر بخوانید: روش های بزرگتر کردن کفش اسکیت

تغییر جهت، پیچیدن

یکی از سه رکن اصلی در اسکیت سواری تغییر جهت میباشد زیرا شما تا ابد نمیتوانید به حرکت خود در مسیر مستقیم ادامه دهید. برای تغییر جهت در هنگام حرکت با اسکیت میتوانید از چندین روش استفاده کنید. در صورت پایین بودن سرعت میتوانید با تغییر جهت یکی از پا ها به سمت دیگر جهت حرکت خود را تغییر دهید. در این روش باید پای دیگر خود را به آرامی از زمین بلند کنید تا پا های شما به جهت های گوناگون حرکت نکنند. 

اگر شما در حال حرکت با سرعت متوسط تا بالا بودید و نیاز به تغییر جهت داشتید، باید در ابتدا کمی خود را رو به جلو خمیده کرده، سپس با زاویه دادن خود و کفش اسکیتتان با زمین به سمت جهت انتخاب شده، موجب تغییر جهت شما به سمت مورد نظر میشود. در پیچ هایی که قصد دارید با حفظ و یا افزایش سرعت آن ها را پشت سر بگذارید کافیست رو به جلو خم شده و همزمان دو حرکت زاویه دادن خود و حرکت بلند کردن پا و قراردادن آن در آن سوی پای دیگر، پیچ را با سرعت پشت سر بگذارید.


کاهش سرعت و ایستادن

برای کاهش سرعت و یا ایستادن دو روش رایج وجود دارد. روش اول با همان ترمزیست که در اکثر برند ها در یکی از لنگه کفش های اسکیت وجود دارد. به این صورت که با خم کردن خود رو به جلو و تلاش برای حفظ تعادل، پایی که نوک کفشی که عقب آن مجهز به ترمز است را بالا می آورید تا ترمز کفش از عقب به زمین کشیده شود و پس از آن سرعتتان کاهش میابد.

روش دوم یک روش توصیه شده نیست اما برای کاهش شدید سرعت در مواقع ضروری که احتمال بروز صانحه و یا خطر وجود دارد میتواند کاربردی باشد. به این صورت که یکی از پا ها که معمولا تعادل بیشتری با آن پا دارید را به عنوان تکیه گاه کرده و پای دیگر را با بلند کردن از روی زمین و بردن پشت پای دیگر و به صورت عمود بر پای جلویی بر روی زمین میکشیم. این کار موجب کاهش سریع سرعت در مواقع نیاز میشود.


بیشتر بخوانید: مراحل شستشوی کفش اسکیت

پاسخ نهایی به سوال چگونه اسکیت سواری کنیم؟

بسیاری از عزیزانی که سوال "چگونه اسکیت سواری کنیم؟" را از ما میپرسند فکر میکنند برای اسکیت سواری نیاز به انجام حرکات نمایشی همانند آن چیزی که در فیلم های سینمایی یا ویدیو کلیپ های افراد حرفه ای دیده میشود انجام داد، اما شما برای شروع ابتدایی حرکت و طی نمودن مسافت، فقط کافیست به موارد بالا مسلط شوید.